3 Juta Kenderaan Di Kuala Lumpur

PERCAYA atau tidak, pada masa ini dianggarkan sebanyak tiga juta kenderaan yang melalui Kuala Lumpur pada setiap hari.

Hakikatnya, begitulah senario yang berlaku di ibu negara sekali gus dilihat sebagai antara penyumbang kepada masalah kesesakan lalu lintas.

 Perkara itu didedahkan oleh Ketua Pengarah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Datuk Salleh Yusup berhubung kajian berkaitan dengan pergerakan keluar masuk kenderaan termasuk kenderaan sedia ada di ibu negara.

“Berdasarkan kajian juga adalah didapati nisbah pengguna pengangkutan awam kurang daripada 30 peratus berbanding lebih 70 peratus pengguna kenderaan persendirian.

“Nisbah itu bukan sahaja mewujudkan kesesakan lalu lintas tetapi turut menyebabkan kemudahan letak kereta tidak mencukupi,” katanya kepada Mingguan mStar, baru-baru ini.
Pembangunan yang pesat menjadikan ruang untuk parkir kenderaan terhad.


Berdasarkan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), seramai 600,000 orang disasarkan menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam di Lembah Klang menjelang akhir tahun 2012.

Salleh bagaimanapun berkata, bilangan kenderaan terus meningkat kerana jumlah purata pendaftaran kenderaan baru di Kuala Lumpur menjangkau 1,000 buah sehari.

“Oleh itu, jumlah kenderaan akan terus berkembang pesat pada masa akan datang dan ini ternyata memberi kesan serius kepada kemudahan parkir kenderaan.

“Memang tak cukup tapi kita akan buat sesuatu. Kita mahu perkara ini selesai supaya mereka yang ke Kuala Lumpur mempunyai tempat untuk meletak kereta,” katanya.

Pada masa ini, satu cara yang mampu menyelesaikan masalah tersebut ialah peralihan pengguna kenderaan persendirian kepada pengangkutan awam.

Selain itu, DBKL merancang untuk mewujudkan kemudahan parkir bertingkat selain kemudahan ‘park and ride’ berhampiran laluan pengangkutan awam utama.
Menurut Salleh, matlamat DBKL adalah mengimbangkan antara penyediaan kemudahan parkir awam dan keperluan pengguna kenderaan bagi tujuan itu.

“Jika lebih ramai yang menggunakan pengangkutan awam ke Kuala Lumpur diharapkan penggunaan itu meningkat dari kurang 30 peratus kepada 70 peratus.

“Apabila peningkatan tersebut dapat dicapai maka tidak perlu mewujudkan lebih banyak kawasan parkir di ibu negara secara besar-besaran,” katanya.

Beliau menambah, isu kemudahan parkir yang tidak mencukupi menjejaskan imej Kuala Lumpur dan keseimbangannya mempunyai kaitan dengan perancangan bandar.

“Justeru, DBKL mahu menjadikan Kuala Lumpur sebagai sebuah bandar raya yang selesa dan terancang serta lengkap dengan kemudahan terbaik untuk rakyat,” katanya.

Pada masa ini, DBKL menyediakan lebih 30,000 petak parkir di tepi jalan manakala 5,300 petak parkir terkawal melibatkan 29 tapak bagi kemudahan orang awam.

creadit to mstar.com.my

regard,
safif @ sempoiku.blogspot.com

0 comments: (+add yours?)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...