Renungan untuk semua

Ada seorang pemuda yg baru je kembali ke tanah air slepas tamat belajar di luar negare. apabila smpai dirumah, die berhajat kpade org yg pndai dalam bab agame utk diajak bersoal jawab. lalu, die meminta drp ayahnye untuk mencarikan guru agame atau sesiape yg pndai untuk menjawab soalan yg akan diajukan nanti. akhirnye, guru agame yg dihajati itu ditemui dn berlaku dialog antara mereka.


PEMUDA: Awak siape? Adakah awak dpat menjawab smua persoalan saye?
USTAZ: Saye hamba ALLAH. INSYA ALLAH dengan izin ALLAH sye akn cube menjawab soalan n kmuskilan saudara.



PEMUDA: Anda yakin? sdangkn smua Professor n ramai orang pintar x boleh jawab pertayaan saya.

USTAZ: Saya akn cube sejauh kmampuan saye yg ade.

PEMUDA: Baiklah, saye ade 3 soalan. Pertame, klau ALLAH mmang ade, tunjukkan saye kwujudannya. Kedua, apakah yg di namakn takdir? Ketige, klau syaitan dicipte drp api, knape dimasukkan kdalam neraka yg juga diperbuat drpd api. Sudah tentu tdak akan menyakitkan syaitan itu kerana mereka juga berunsur api yang sama. apakah ALLAH x berfikir sejauh tuh?

Selesai sahaja soalan itu diajukn, USTAZ pn menampar pipi pemuda tuh dengan sekuatnye. Pemuda itu bertanya, "Kenapakah kamu menampar saya?".


USTAZ: Saya tidak marah. Tamparan itu adalah jwapan bagi 3 soalan saudara.

PEMUDA: Saya x paham la ustaz.

USTAZ: Jadi, saudara pcaye yg sakit tuh ader?

PEMUDA: Ya, sudah tentu.

USTAZ: Tunjukkan saya, mana wujudnye sakit tuh.

PEMUDA: Saya x bleh. mcam mne nk tunjuk.

USTAZ: Ituln jwapan untuk soalan 1 xdi. Kite smue mampu merasakan yg Tuhan itu ade, xpi kite x mampu untk mlihat kewujudannye.

Kemudian, ustaz menyambung lagi bicaranye dengan menaya. "Adakah saudara pnah terfikir saudara akn mnerima tmparan dari saya hari ni?".

PEMUDA: Tidak.

USTAZ: Itulah yang dinamakn takdir. Saudara tahu x tngan saya diperbuat drpda ape?

PEMUDA: Kulit.

USTAZ: betul, pipi saudara diperbuat drp ape?

PEMUDA: Kulit.

USTAZ: Jadi bagaimana rasenye tmparan saye?

PEMUDA: Sakit.

USTAZ: Jadi, saudare tentu faham bkan. Wlaupn syaitan n nerake diperbuat drpd api, jika tuhan berkehendak, maka mereka akn mjadi tmpat paling menyakitkn untuk syaitan.

"Memang benarlah janji-janji Allah itu"

p/s: jangan lupe untuk sebarkan kepada sahabat2 kite yang lain. INSHAALLAH.

sekian, wassalam...

safif sempoi @ sempoiku.blogspot.com

0 comments: (+add yours?)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...